background - Vývoj herní série Need for Speed
Vývoj herní série Need for Speed

Vývoj herní série Need for Speed

1. 12. 2015
Tomáš Kašpar
0 obrázků
58 min čtení

Tato herní série si získala srdce hráčů po celém světě. Velkou zásluhu na tom má nenáročný arkádový jízdní model a divoká akční jízda s policií ve zpětném zrcátku. V tomto článku si všechny díly Need for Speed podrobně představíme.

The Need for Speed (1994)

Je tomu již 21 let, co studio Electronic Arts vydalo první díl. V té době se jednalo o něco přelomového. Tenkrát se muselo EA pořádně prásknout přes kapsu, protože vůbec poprvé jste si mohli vybrat z osmi plně licencovaných závodních aut, a usednout přímo za palubní desku. Nevídané prostředí kolem tratě vás doslova vtáhlo do závodu. První díl vyšel na PlayStation, Microsoft Windows, 3DO Interactive Multiplayer, Sega Saturn a DOS.

Need for Speed II (1997)

Po úspěchu prvního dílu bylo jasné, že se dočkáme pokračování. Tři roky na to vyšlo Need for Speed II. Příliš se nelišilo od svého předchůdce, bylo však již možné kromě klasické tratě jet i lesní cestou. Nový díl přinesl samozřejmě jak detailnější prostředí, tak lépe vymodelovaná auta. Velké mínus však byla absence Hot Pursuit módu, tzn. bez policie. Druhý díl spustíte na Microsoft Windows a Playstation.

Need for Speed III: Hot Pursuit (1998)

Jak už název napovídá, po velké nevoli hráčů vás v dalším díle pronásledovala policie. Studio Electronic Arts přidalo více stromů a lepší odlesky vozů. Ve hře byla také možnost přepínat mezi denním a nočním režimem. Hra vyšla na Microsoft Windows a Playstation. Dnes už je hra na PC téměr nehratelná kvůli zastaralému enginu.

Need for Speed: High Stakes (1999)

Tento díl byl hráči přijat negativně. Přidány byly pouze lehce vylepšené tratě a model poškožení. Co se týče grafické stránky, byla téměr stejná s předchozím dílem. Podporované platformy byly stejné, jako u dílu z roku 1998.

HW nároky

CPU: 200 MHz a vyšší Paměť: 32 MB RAM a vyšší Grafika: 2 MB a vyšší Místo na disku: 50 MB Systém: Windows 98 a vyšší

Need for Speed: Porsche Unleashed (2000)

Prozatím byl tento díl nejslavněší z celé série. Ale co grafická podoba? Ta je z dnešního pohledu docela odpudivá. V podstatě je grafika stále velmi podobná např. druhému dílu. Ano, auta mají více polygonů (ale ne o moc) a mají odlesky, ale to je v podstatě všechno. Nějaké velké grafické orgie to nejsou. Kolem silnic je po většinu času bariéra v podobě zídky či skály. Tento díl již jde spustit i na dnešních systémech. Need for Speed: Porsche Unleashed vyšlo na PlayStation, Microsoft Windows, Game Boy Advance.

HW nároky

CPU: 200 MHz a vyšší Paměť: 32 MB RAM a vyšší Grafika: 4 MB a vyšší Místo na disku: 150 MB Systém: Windows 95 a vyšší Mechanika: CD-ROM

Need for Speed: Hot Pursuit II (2002)

Po dvouleté pauze se NFS vrací. Vývojáři měli více práce, protože tento díl vyšel na Playstation 2 a Xbox. Není tedy divu, že zaznamenal obrovský grafický pokrok. Kolem tratí jsou ve většině případů 3D stromy. Auta mají více polygonů a lepší textury.

Tratě se skládají z více prostředí (město, les, vodopády). Poprvé je v sérii vidět stín vašeho auta, ačkoliv téměr vůbec nerespektuje polohu slunce. Vše vypadá velice dobře a ukazuje tehdejší nevídanou sílu konzole Playstation 2. Hra vyšla také na Microsoft Windows a GameCube.

HW nároky

CPU: 400 MHz a vyšší Paměť: 64 MB RAM a vyšší Grafika: 16 MB a vyšší Místo na disku: 100 MB Systém: Windows 98 a vyšší

Need for Speed: Underground (2003)

Tímto dílem studio EA změnilo celé pojetí série. Celá hra se totiž odehrávala v noci v prostředí pouličních závodů. K těmto závodům neodmyslytelně patří tuning, který se zde poprvé objevil. Odlesky aut byly na tehdejší dobu na velice vysoké úrovni. Díky příklonu k noční verzi se navíc vývojáři zcela zbavili komplikovaných stínů od budov, stromů atd.

Zkrátka okolí vůbec nemuselo vrhat stín a přesto vypadalo relativně kvalitně. Grafické zpracování okolních aut je ovšem hodně špatné. Atmosféra pouličních závodů se od tohoto dílu, až na pár vyjímek, objevila téměr v každém dalším díle. NFS Underground vyšlo na PlayStation 2, Microsoft Windows, Xbox, GameCube, Arcade game, Game Boy Advance.

HW nároky CPU: Pentium III 700 MHz a vyšší Paměť: 128 MB RAM a vyšší Místo na disku: 2 GB Systém: Windows 98 a vyšší Mechanika: CD-ROM

Need for Speed: Underground 2 (2004)

Pouliční závody měly mezi hráči úspěch, proto pokračování na sebe nenechalo dlouho čekat. Druhý díl přinesl, co se týče grafického zpracování, velkou změnu. Celkové prostředí bylo konečně ve 3D. Výrobce také zapracoval na detailnosti aut, která už nejsou tak hranatá a poprvé křivá plocha opravdu připomíná křivou plochu ,a ne nalámaný papírový model. Okolní doprava však zůstala téměř beze změn a auta jsou stále velmi hranatá. Naštěstí jim už nechybí detaily typu zrcátko a průhledná okna.

Tím, že se studio tolik nesoustředilo na nové pojetí hry, mělo dostatek času na vylepšení grafických aspektů. Hra vyšla na PlayStation 2, Microsoft Windows, Xbox, GameCube, Game Boy Advance, Nintendo DS, Java, PlayStation Portable.

HW nároky

CPU: Pentium III 933 MHz a vyšší Paměť: 256 MB RAM a vyšší Grafika: 32 MB a vyšší Místo na disku: 2000 MB Systém: Windows 98 a vyšší Mechanika: 8x CD-ROM

Need for Speed: Most Wanted (2005)

Za nás nejlepší díl ze všech doposud vydaných NFS, a vůbec ze všech arkádových závodních her. Po dvou předešlých dílech na váš vůz konečně dopadly paprsky slunce. Odlesky na autě jsou velice reálné. Vozový park je dostatečně různorodý. Pro navození té správné "NFS" atmosféry EA již v tomto díle koketuje s efekty motion blur. Jsou však velmi jednoduché a vlastně falešné. Kolem objektů se tvoří jakási mlha, resp. ony objekty se na oko rozmazávají, ale nejde o motion blur v pravém slova smyslu.

Příběh se točí okolo mladého řidiče, který se snaží postupně porazit 15 jezdců, tzv. Blacklist. Cutscény jsou graficky velice povedené a tuning samozřejmě nechybí. Tento díl zůstal v srdci hráčů dodnes. Hra vyšla na PlayStation 2, Xbox 360, PlayStation Portable a Microsoft Windows.

HW nároky

OS: Windows XP Procesor: CPU Pentium 4 2.4GHz / Athlon64 3000 Grafická karta: Geforce FX 5700 / Radeon 9600 Mechanika: 52x/16x CD/DVD-Rom Paměť: 512 MB RAM HDD: 4GB místa Ovladače: Nejnovější ovladače Grafických karet, podpora DirectX 9.0c

Need for Speed: Carbon (2006)

Rok 2006 a další nový díl série. Carbon navazuje na předchozí díl, avšak v podstatě s jedinou znatelnou novinkou. Při hraní kariéry totiž formujete gang, který vám může při závodech pomoci. Cílem hry je potom porazit všechny ostatní auto-gangy. Carbon však úspěch neslavil a brzy upadl v zapomnění. Tento díl vyšel jako první na Playstation 3, dále pak na PlayStation 2 a Microsoft Windows.

HW nároky

CPU: Pentium 4 or equivalent 1.7 GHz a vyšší Paměť: 512 MB RAM a vyšší Grafika: 64 MB a vyšší Místo na disku: 5300 MB Systém: Windows 2000 a vyšší Mechanika: 8x DVD-ROM

Need for Speed: ProStreet (2007)

Konečně díl, kde bylo znatelné poškození auta. Velmi dobře bylo ztvárněno okolí. Menu vytvořené z graffiti se snažilo upoutat pozornost, ale mělo za následek spíš dezorientaci hráčů. Ani tento díl ničím výrazným neoslnil. Tento díl si zahrajete na PlayStation 3, PlayStation 2, Xbox 360.

HW nároky

CPU: Intel Pentium IV 2 GHz a vyšší Paměť: 512 MB RAM a vyšší Místo na disku: 7600 MB Systém: Windows XP a vyšší Mechanika: 8x DVD-ROM

Need for Speed: Undercover (2008)

Další rok, další nevýrazný díl. Vracíme se zpět do ilegálních závodů, kde jako policista v utajení musíte vniknout do skupiny závodníků, a stát se tím nejlepším. Největším problémem jsou stíny. Jsou neostré, mají chyby a putují po silnici. Některé objekty stín vhrají, jiné nikoliv. Tento díl bychom označil zatím za graficky nejproblematičější. Vyšel na PlayStation 3, Xbox 360 a PlayStation 2.

HW nároky

CPU: Pentium 4 3 GHz a vyšší Paměť: 1 GB RAM a vyšší Grafika: 128 MB a vyšší Místo na disku: 6 GB Systém: Windows XP a vyšší Mechanika: DVD-ROM

Need for Speed: Shift (2009)

Po celkovém úspěchu NFS: Prostreet si asi vývojáři z EA řekli, že udělají jeho klon. Navíc přidali dlouho žádaný kokpit a opět se vrátili k realističtějšímu pojetí jízdního modelu. Chybí tuning a noční závody. Ty se odehrávají víceméně v klasickém stylu na okruzích se závodními auty. Díky velmi hezké grafice tento titul určitě zaujal, avšak pozdější náročnost byla již poměrně obtížná, takže rozhodně doporučuji herní volant.

Naprosto perfektně jsou ztvárněny odrazy a odlesky na laku aut. Při kolmém pohledu na plochu auta jsou odlesky prakticky eliminovány a naopak při téměř rovnoběžném pohledu jsou odlesky extrémní. Prozatím se dá tento díl označit jako graficky nejlepší. Need for Speed: Shift vyšlo na Android, PlayStation 3, Xbox 360 a Microsoft Windows. HW nároky

CPU: Pentium 4 3.2 GHz a vyšší Paměť: 1 GB RAM a vyšší Grafika: 256 MB a vyšší Místo na disku: 6 GB Systém: Windows XP a vyšší Mechanika: DVD-ROM

Need for Speed: World (2010)

Jediný díl ze série, který je dostupný zdarma. Hraje se čistě online ve měste z Most Wanted a Carbon. Tyto MMO závody jsou velmi diskutabilním titulem a zhruba po půl roce od vydání také nějakou extra velkou díru do světa neudělaly. Tento díl vyšel pouze na Microsoft Windows.

HW nároky

CPU: Intel Pentium 4 2.4 GHz a vyšší Paměť: 1 GB RAM a vyšší Místo na disku: 2 GB Systém: Windows XP a vyšší Mechanika: On-line distribuce

Need for Speed: Hot Pursuit (2010)

Remake úspěšného dílu z roku 1998. Studio tento díl zpracovalo velice dobře. Prostředí je velmi různorodé. Grafika je na velice dobré úrovni. Díl vyšel na všechny dostupné platformy. Především konzolová a PC verze jsou na velmi vysoké úrovni a hra získala na herních serverech velmi vysoká hodnocení. Skvělá grafika, výborná hratelnost a perfektní soundtrack. Need for Speed jsou zpět!

HW nároky

CPU: Intel Core 2 Duo or AMD Athlon 1.8 GHz a vyšší Paměť: 1 GB RAM a vyšší Grafika: 256 MB a vyšší Místo na disku: 6 GB Systém: Windows XP a vyšší Mechanika: DVD-ROM

Shift 2: Unleashed (2011)

Sice se nejedná v pravém slova smyslu o NFS, ale prakticky se do série řadí. Jde v podstatě o novější verzi NFS: Shift se vším všudy. Tedy kokpit, realističtější model, závodní okruhy. Hra nasadila větší množství stromů kolem trati, avšak ty trpí nepříjemným "doskakováním", resp. je vidět, jak se mění jejich detail v průběhu jízdy.

Interiér auta je hodně strohý a hlavně hodně tmavý. Sice tmavý interiér je blízko realitě, ale zde je to přece jen trochu moc. Díl vyšel na PlayStation 3, Xbox 360, Microsoft Windows a iOS.

HW nároky

OS: Windows XP (SP3) / Vista (SP2)/ Windows 7 Procesor: Intel Core™2 Duo 2.0 GHz / AMD X2 64 2.4GHz RAM: 2.0 GB Místo na harddisku: 7 GB Grafika: 512 MB grafická karta podporující Pixel Shader 3

Need for Speed: The Run (2011)

Díl vsadil na engine Frostbite 2, který je známý hlavně díky FPS hře Battlefield. Na první pohled se může zdát nasazení takového enginu docela nelogické, ale je třeba si uvědomit, že engine je jen prostředek, a to, jak hra bude vypadat, je hlavně v rukou samotných vývojářů. Díky tomuto enginu se ve hře vyskytuje opravdu velké množství vegetace, a to na dobré úrovni.

Celkové pojetí NFS The Run je více než dobré. Recenze sice tento díl moc nevychvalují, ale po grafické stránce je slušný. Navíc se poprvé objevují scény i mimo auto, což je docela pěkné zpestření. Bohužel nejdou přeskočit, ale to už zabíháme do zcela jiných končin.

Příběh se točí okolo mladého závodníka, který má na výběr ze dvou možností. Buď půjde do vězení, nebo vyhraje závod napříč Spojenými státy. Projíždíte tak známá města, krajiny a hory. Tento díl vyšel na Microsoft Windows a Playstation 3.

HW nároky

OS: Windows Vista SP2 32-bit DirectX: DirectX 10 Procesor: 2.4 GHz Intel Core 2 Duo nebo ekvivalentní AMD Operační paměť: 3 GB Místo na disku: 18 GB Grafická karta (AMD): 512 MB RAM ATI Radeon 4870 nebo lepší Grafická karta (nVidia): 512 MB RAM NVIDIA GeForce 9800 GT nebo lepší

Need for Speed: Most Wanted (2012)

U tohoto dílu se musíme oprostit od jeho negativních recenzí. Podíváme se striktně na jeho grafickou stránku. I přestože je v tomto díle opět nasazena mokrá silnice i když vlastně neprší, je její ztvárnění asi nejlepší. Je to dáno hlavně tím, že je textura silnice konečně (snad za celou sérii NFS) dostatečně velká a detailní.

Dobře jsou zpracovány i objekty v dálce. Nejen, že zde zapůsobila mlha, ale také drobné rozmazání, které dodává na realističnosti. Celkově tento díl doslova umlátil diváka detaily. Obrubník vypadá jako obrubník, silnice má perfektní texturu a lesky v ní vypadají reálně. Tento díl vyšel na všechny dostupné platformy.

HW nároky

OS: Windows Vista (Service Pack 1) 32-bit CPU: 2 GHz Dual Core (Core 2 Duo 2.4 GHz nebo Athlon X2 2.7 GHz) RAM: 2 GB HDD: 20 GB Grafická karta (AMD): DirectX 10.1 kompatibilní s 512 MB RAM (ATI Radeon série 3000, 4000, 5000 a 6000, začínající s ATI Radeon 3870) Grafická karta (NVIDIA): DirectX 10.0 kompatibilní s 512 MB RAM (NVIDIA GeForce série 8, 9, 200, 300, 400 a 500 series, začínající s NVIDIA GeForce 8800 GT)

Need for Speed Rivals (2013)

Dva roky starý díl, který byl hráči přijat velice negativně. Nelze však přesně určit, čím to bylo. Díl se zaměruje hlavně na odlišný gameplay ze strany pouličního závodníka a policejních složek. Grafická stránka hry je na velmi vysoké úrovni, v té době se však není čemu divit.

Hráčská komunita tlačí na vývojáře s tím, že chce opět pouliční závody v noci, jak tomu bylo u NFS: Underground.

HW nároky

OS: Windows XP, Windows Vista (SP2), Windows 7 CPU: Intel 2.4 GHz Core 2 Duo, AMD 2.6 GHz Athlon X2 RAM: nejméně 4 GB Místo na disku: minimálně 30 GB Grafická karta: AMD Radeon 3870 512Mb, NVIDIA GeForce 8800 GT 512 Mb DirectX: DirectX 10.1 Internet: 512 Kbps nebo rychlejší připojení k internetu

Need for Speed (2015)

Tím se dostáváme k zatím poslednímu dílu série, který si měl vzít vše nejlepší z dílů Underground, a obléct ho do grafického kabátu, na který jsme dnes již všichni zvyklí. Studio Electronic Arts se zde snažilo o restart celé série, proto také ten jednoduchý název.

Příběh je odvyprávěn pomocí hraných filmečků, kde za herci je vidět vaše renderované auto. Vypadá to velice dobře, jen kdyby herci často nepřehrávali. Vozový park skýtá celkem 50 vozů, které je možné všelijak upravovat. Vývojáří tvrdí, že je možnost upravovat téměr každý kousek vašeho vozu. Naše pocity jsou z tohoto tvrzení rozporuplné. Na každém vozu, který máte, lze vizuálně upravovat pouze pár částí, zbytek je bohužel zamknutý. My jsme bohužel nedohráli celý příběh, tudíž nemůžeme říct, že se odekmnou až po úplném dohrání hry.

Po grafické stránce není téměr co vytknout. Kapky deště stékají po kapotě auta, odlesky pouličního osvětlení v kalužích vypadají skvěle. Poslední díl vyšel zatím pouze na Playstation 4. Na PC a Xbox One dorazí na začátku příštího roku.

Herní série Need for Speed nás provází už řadu let. Během té doby zažila velké úspěchy i nezdary. Za nás tedy nejlepším dílem je Need for Speed: Most Wanted (2005). Nejhorším dílem je Need for Speed: High Stakes. Po posledním díle lze říci, že se studio ubírá správným směrem, a že se z cela jistě můžeme těšit na další NFS.

Hrajete nový díl Need for Speed (2015)?

Ano
Ne
Celkem hlasů: 356
Zaklínač 4?

Zaklínač 4?

CD Projekt asi nikomu představovat nemusíme. Je to právě TO herní vývojářské studio, který stojí za legendární trilogií Zaklínače od Andreje Sapkowského. Před týdnem...

17. 11. 2017
Michal Fortyn
2 min čtení
EA kúpila Respawn Entertainment

EA kúpila Respawn Entertainment

Občas sa stane, že nejaké "malé" vývojarské štúdio prerazí. Potom ho buď odkúpi väčšie štúdio alebo ostane samostatným a zaradí sa medzi "veľkých hráčov". Tentokrát nastal prvý prípad. Bývalí vyvojári Call of...

18. 11. 2017
Adam Tomaškovič
3 min čtení
background