background - Recenze hry Rise of the Tomb Raider
Recenze hry Rise of the Tomb Raider

Recenze hry Rise of the Tomb Raider

3. 02. 2016
Tomáš Kašpar
0 obrázků
16 min čtení

Restart série Tomb Raider v roce 2013 zaznamenal úspěch. Titul se stal hrou roku, a tak bylo jisté, že se tvůrci z Crystal Dynamics běhěm několika let vytasí s dalším dílem. Dne 29. ledna 2016 vyšel na PC nový díl ze světa Lary Croft, Rise of the Tomb Raider.

Lara, zocelená bojem o život na ostrově Yamatai, se vydává po stopách svého zeznulého otce. Jeho cílem bylo najít artefakt, který poskytuje nesmrtelnost. Neúspěch ho připravil o pověst uznávaného archeologa a donutil ho k sebevraždě.

Lara se v úvodu hry dozvídá, že výzkum jejího otce nebyl pouhým bláznovstvím, a že v pradávných dobách jistý Prorok objevil předmět, který propůjčuje nesmrtelnost. Prorok byl však pronásledován kultem zvaným Trinity. Lara se dozví, že kult stále existuje, a že stále prahne po nesmrtelnosti v čele s nemilosrdným Konstantinem, a je tedy Laře neustále v patách.

Příběh je tedy klasický, neurazí, ale na zadek si z něj nesednem.

Hlavní hrdinka Lara Croft je po událostech na ostrově Yamatai ostřílenější, drsnější, no prostě víc "badass". U hlavního antagonisty Konstantina se z počátku projevuje jeho chladnokrevně sadistická povaha, jinak ho lze ale zaškatulkovat do nevýrazných postav. Lařin parťák Jonah, který byl i v předchozím díle, má také nevyužitý potenciál, a na náš vkus se ve hře mockrát neobjevil.

Ostatní věci do sebe perfektně zapadají. Máme tu mocný artefakt, chladnokrevného záporáka, úžasně zpracovanou Sýrii a Sibiř, a grandiózní finále.

Herní svět je tu mnohem více propracovanější, než v předchozím dílu. Mapa se skládá z několika oblastí, které postupně objevujete s příběhem hry. Mezi oblastmi pak můžete libovolně cestovat, pokud jste v nich navštívili ohniště. To také slouží k výrobě nových předmětů, procházení inventáře a rozdělování zkušenostních bodů. Téměr v každé oblasti můžete lovit, plnit vedlejší úkoly, sbírat suroviny, které jsou velice důležité při výrobě nových předmětů, či vylepšování zbraní. U zbraní si můžete vylepšit její přesnost, zranění, počet nábojů, přebíjecí dobu, kadenci a stabilitu.

Zkušenostní body se rozdělují do tří kategorií podle stylu hry. Na výběr je Brawler, Hunter a Survivor.

Brawler - boj zblízka a léčení. Hunter - lov a hledání surovin. Survivor - crafting a průzkum okolí.

Mezi vedlejší aktivity lze zařadit prohledávání hrobek a krypt. Všechny navštívené krypty jsou zde unikátní, a dovedeny přímo k dokonalosti. Průchod těmito místy se skládá ze šplhání a z řešení logických hádanek, které se přirozeně prolínají a doplňují. Hádanky jsou zde výborně promyšlené, ale nestalo se, že bychom se někde zasekli na dlouhé hodiny.

Na začátku hry jsme si zvolili třetí, z celkově čtyř obtížností. Tímto jsme přišli o automatické zaměřování a léčení, nepřátelé jsou lépe vybaveni a více si troufají. Díky této vyšší obtížnosti, a tím, že Lara tolik nevydrží, jsme byli donuceni alespoň zkusit stealth přístup. Ten zde funguje podobně, jako v předchozím díle.

Umělá inteligence je zde na slušné úrovni, takže jakmile vás ale nepřátelé zahlédnou, nebo uslyší, začnou svědomitě prohledávat všechny potenciální úkryty, dokud vás nenajdou a nezlikvidují. Jakmile se schováte za překážku, aby jste si vzali radši deštník, jak na vás prší granáty. Nepřátelé se tupě neschovávají za překážkou, a nečekají na přesný headshot, ale snaží se vás nějakým způsobem obejít a vpadnout vám do zad. Na vyšší obtížnost je to zkrátka výzva, která vás donutí k prohledávání a sbírání surovin.

Technické zpracování

Hra je po technické stránce téměř bez chyby. Při vysokých detailech hra vypadá fantasticky, nemluvě o funkci Nvidia hairworks, která vylepší fyziku vlasů buď pouze u Lary, nebo u všech postav. Hlavně v kryptách si lze všimnout občasných textur, které nejsou tak dokonale propracované. To už jsou ale maličkosti, které nic nemění na tom, že je hra včetně optimalizace skvěle zpracovaná.

Hru jsme přejeli přibližně za 18 hodin s tím, že jsme splnili veškeré vedlejší mise, a prohledali všechny krypty či hrobky. Těch necelých 20 hodin jsme se ani jednou nenudili, a zbytečné natahování by titulu jen uškodilo.

Rise of the Tomb Raider je adekvátní pokračování restartu série, který snad ve všech ohledech předčí předchozí díl. Jediná výtka však směřuje k vedlejším postavám, které by si zasloužili lépe propracovat, nebo například prohloubit vztah mezi Larou a Jonahem.

Všechny ostatní aspekty hry jsou dovedeny k dokonalosti. Hra nás naprosto pohltila svojí atmosférou, hratelností a sympatickou hlavní hrdinkou. Na steamu je možnost dokoupení prvního DLC s názvem Baba Yaga: The Temple of the Witch, který natáhne herní dobu o přibližně 3 hodiny. Pokud jste hráli předchozí díl, nebo jste prostě jen fanoušek Lary Croft, investovaných peněz rozhodně nebudete litovat.

Líbí se vám nový Tomb Raider?

Ano
Ne