background - 17. listopad – zobrazování revoluce ve hrách
17. listopad – zobrazování revoluce ve hrách

17. listopad – zobrazování revoluce ve hrách

17. 11. 2016
Radovan Samotný
0 obrázků
14 min čtení

Dnes si naše země připomíná důležité datum – 17. listopadu – výročí nacistické perzekuce studenstva v roce 1939 a začátku sametové revoluce v roce 1989.

V tento moment by možná stalo za to, zamyslet se nad zobrazováním revolucí ve hrách. Podíváme se na ty nejznámější příklady, ovšem nebudeme zmiňovat ty hry, které pojednávají o skutečných historických událostech. Hlavně kvůli tomu, že tyto z dějinného hlediska nepřinášejí nic nového.

Homefront

Homefront má jen dva díly, které na sebe navíc příliš nenavazují, takže můžeme jen stěží mluvit o nějaké sérii (ale minimálně je zde stejný kontext). První díl přinesl zajímavou situaci světové krize, která na vrchol vynesla novou mocnost, kterou je překvapivě Severní Korea. Tento komunistický stát ovládl větší část Asie a nakonec se mu podařilo vpadnout i do USA, kde se právě děj celé hry odehrává. Homefront pojednává o skupině rebelů, patriotů, bojujících proti okupaci a vy se, víceméně shodou okolností, stanete jejich členem. První díl vypadal na papíře geniálně, bohužel to byla ve výsledku tupá generická střílečka, která měla i přes fantastický úvod naprosto podprůměrný příběh. Druhý díl pak celou situaci moc nezachránil. Každopádně, jak psal Jára Cimrman, mě o myšlénku šlo, a tu měl Homefront dobrou (bohužel, jak píšeme výše, realizace naprosto selhala).

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

Poslední příběh legendy jménem Solid Snake z roku 2008. Tahle hra v sobě měla spoustu témat k zamyšlení, sahajících skoro až k filozofickému rámci. A ano, jedním z nich byla i vzpoura proti systému. Na konci Metal Gear Solid 2 došlo k zásadnímu odhalení, aniž bych psal spoilery, tak se přišlo na to, že počítačový systém, který měl původně lidstvo chránit, ho akorát zotročil a přivedl do totální války. Paradoxně ne způsobem a la Skynet, nebo Matrix – Systém (v tomhle případě s velkým S) svou práci odváděl dobře, problém byl v tom, že lidstvo se s všudypřítomnou kontrolou sebe sama nedokázalo smířit, což vedlo ke krizi a válkám, které poháněl všudypřítomný vojenský průmysl (jak se říká, peníze jsou olejem pro soukolí války).

Příběh hry se pak točil kolem organizace, která chtěla Systém ovládnout – a zabránit ji v tom byl jeden z hlavních příběhových motivů. MGS4 vyšlo v roce 2008 a pojednávalo o nepříliš vzdálené budoucnosti, což byl rok 2014 – vtip je v tom, že se hře podařilo předpovědět budoucnost – už v roce 2011 vypukly v arabském světě nepokoje, které na několika místech přerostly ve válku. Byl to právě rok 2014 kdy se začalo válčit Libyi, v Sýrii (zmožené dlouhým konfliktem) se objevil Islámský stát a začala i válka na Ukrajině. Touché, Mr. Kojima. A mimochodem, ačkoli MGS4 neuvádí přesné lokace, věděli jste, že stěžejní část tét hry, se odehrává v Praze?

Série Just Cause

Kdo by nevzpomněl na Rico Rodrigueze a jeho pověst ničitele diktátorských režimů. Série Just Cause má tři díly a v každém z nich se Rico postavil po boku revolucionářů na odpor totalitě a to v různých částech světa (byť ve fiktivních zemích). Samozřejmě, nejde tu hledat nějaký hlubší smysl, JC je čistě akčňák, ale stojí za to, abychom ho tu zmínili.

Operation Flashpoint: Resistance

Nesmíme zapomínat i na zlaté české ručičky. Resistance je datadisk z roku 2002 pro hru Operace Flashpoint (která vyšla o rok dříve). Děj pojednává o fiktivním ostrově Nogova, který je součástí východního bloku, ale místní politická elita je pro sblížení se západem, což nakonec vede k napadení země Sověty. Pokud vám to až do teď nedošlo, tak se celý datadisk silně inspiruje okupací ČSSR v roce 1968, nicméně tady, na rozdíl od našich dějin, dojde ke skutečnému ozbrojenému povstání a nakonec i k zapojení sil NATO. Hráč vidí příběh očima Viktora Trosky, který býval členem speciálních jednotek a i přes svoje počáteční pochyby se nakonec rozhodne vést partyzány proti okupantům. Za zmínku ještě stojí, že celá země Nogova svým vzhledem vyhází z České republiky (jsou zde i stejnojmenné obce – Petrovice, Lipany, aj.)

Tyto čtyři tituly jsou jen příkladem her, které o tématu revoluce pojednávají – určitě bychom takových našli ještě dost a dost. Jaká hra se třeba co se týče povstání proti totalitním režimům vybaví vám?

Pán prstenů: Karetní hra

Pán prstenů: Karetní hra

Jak název napovídá, není třeba vysvětlovat do jakého prostředí nás zavede. Skvělý svět Středozemí se již stal klasikou pro mnohé. A také inspirací pro nejednu hru. S karetní hrou Pán prstenů<...

22. 09. 2017
Michal Fortyn
3 min čtení
background