background - Kope si Xbox One vlastní hrob?
Kope si Xbox One vlastní hrob?

Kope si Xbox One vlastní hrob?

29. 01. 2017
Radovan Samotný
0 obrázků
17 min čtení

Nedávné zrušení zajímavé hry Scalebound (ukázková videa dole pod článkem) mě opět přivedlo k přemýšlení o jednání Microsoftu, především jeho Xbox divize – a opět mě napadlo jediné slovo: schizofrenie.

Abychom pochopili, kde je celý problém, tak se musíme na celou věc podívat kapku historičtěji. V roce 2012/2013 šly hlasy, že nová generace konzolí nemůže mít vzhledem ne-příliš silnému hardware úspěch a že budoucnost patří PC platformě. Nenadálý úspěch PlayStation 4, však byl doslova facka do tváře všem kritikům. PS4 nejen, že trumfla konkurenci, ale i své předchůdce a v současné době je co do počtu prodaných kusů daleko před předchozí generací (PS3).

U Xboxu to však bylo jinak, protože tahle konzole zažila přímo katastrofický launch. Napřed Microsoft plánoval poměrně striktní omezení možností této konzole – zákaz bazarového prodeje, zákaz půjčování her, regionální zámek – zkrátka ty věci, které PS4 neměl a které jsou dost v rozporu s politikou konzolového trhu. Tato omezení Microsoft po nějaké době odvolal, ale i tak to představovalo první šrám na kráse, ke kterému se později přidala vyšší pořizovací cena (způsobená nutností koupit si Xbox One společně s kinectem) a také fakt, že na začátku šel nový Xbox do prodeje jen v několika regionech, zatímco PS4 odstartoval na celém světě (s mírným zpožděním v Japonsku).

Tady nejspíš došlo k tomu momentu, kdy si v Xbox divizi někdo uvědomil, že dělají příšerné chyby, a tak začali vymýšlet, jak si napravit reputaci. V první řadě došlo k odstřelení víceméně neužitečného kincetu, který zbytečně zvedal cenu. Později byly zdůrazněny výhody Xbox Live Gold oproti PlayStation Plus (i s odstupem času a i jako přívrženec PS4 musím konstatovat, že Live Gold je prostě líp vymyšlená služba) a též byla zavedena částečná zpětná kompatibilita na Xbox 360 – což je věc, kterou PS4 dodnes nemá. Tady nutno poznamenat, že já osobně vlastním všechny PlayStationy od jedničky nahoru, takže zpětnou kompatibilitu vůbec řešit nemusím, ale pro nové majitele konzolí je to poměrně důležitý atribut.

Velký přínos byl pak Xbox One S (menší a kapku výkonnější Xbone), který představoval mimo jiné i nejlepší variantu 4K Blu-Ray přehrávače na trhu a právě díky němu v Americe na nějaký čas předstihl Xbone PS4 v prodejích (a také protože u PlayStationu se zase čekalo na PS4 Pro). Rovněž ohlášení super-výkonného Xbox One Scorpio znělo zajímavě a tak se zdálo, že Xbone zažívá comeback a že bude PS4 dotahovat... ovšem to by nesměla zavládnout ona výše zmíněná schizofrenie.

Microsoft se totiž nejspíš rozhodl vést křížovou výpravu napříč PC platformou a konkurovat tak už zaběhlým distribučním sítím (především Steam a GOG). Bohužel při absenci her, kterými by mohli nalákat nové hráče spustil Microsoft službu Xbox Play Anywhere, která přivedla původně exkluzivní hry pro Xbox One na PC, což se dá vnímat jako podraz současných majitelů Xbone.

Tady je nutné chápat, kdo si v současnosti konozle kupuje: jednak lidé, kteří preferují pohodlné a levné hraní a kteří nemají počítač – těm je de facto Xbox Play Anywhere poměrně u pr. Nicméně čím dál více hráčů ví, že jedna platforma je prostě málo a tak kombinují PC a konzole, aby se tak dostali ke všem hrám a funkcím. A právě tuhle skupinu Microsoft zradil – specificky ty, kteří si k počítači koupili Xbox One.

Pokud bych mohl znovu mluvit za sebe, tak já po nákupu PS4 (a menším upgradu herního PC) dlouhodobě o Xbox One uvažoval, ale ohlášení Xbox Play Anywhere mě zbavilo jakékoliv chuti do této konzole investovat a raději jsem si řekl, že si odložím peníze bokem na Nintendo Switch (tehdy ještě známe jako NX). Pochopitelně, zrušení skvěle vypadajících her jako Fable Legends, či zmíněného Scalebound je už jen třešnička na dortu celé tragédie.

Závěrem tohoto zamyšlení snad zbývá napsat už jen tohle: Nákup Xbone má teď smysl snad jen pro ty hráče, kteří nemají a ani si nechtějí pořídit herní PC, (ale těch ubývá). Sony se oproti tomu daří jako nikdy dříve – díky politice exkluzivních her a funkcí (např PlayStation VR, PlayStation Now) představuje PS4 lákadlo jak pro konzolisty, tak pro PC hráče, kterým je jedna platforma málo (a těch je čím dál víc) a i přes poněkud kulhající službu PlayStaion Plus se tak dá říct, že ideálem každého hráče je kombinace PC a PS4, s případným dodatkem něčeho od Nintenda (Wii/Wii U/DS/do budoucna Switch). Xbox One je sice pořád slušná konzole, ale při absenci dostatečného exkluzivního obsahu se dá čekat, že tuhle platformu bude čekat úpadek – v současnosti je na tom v prodejích sice pořád lépe než Xbox 360, ale je otázka, jestli tohle číslo půjde udržet i nadále.

Zde jsou ještě dvě ukázky ze zrušené hry Scalebound:

background